top of page
ד"ר ינון סתיו

שיעור Hyflex - כיצד לקיים אינטראקציה עם סטודנטים בכיתה ומרחוק, ד"ר ינון סתיו, הנדסת חשמל ומחשבים

החזרה ההדרגתית ללימודים בקמפוס, לאחר משבר הקורונה, יצרה הזדמנות לשלב הוראת Hyflex המאפשרת לסטודנטים ששיוועו לחזור לקמפוס להיות נוכחים בשיעורים פרונטליים, לצד שילוב שיעור סינכרוני מקוון עבור אילו שנבצר מהם להגיע לקמפוס. כאשר הדגש הוא קיום שיעורים אינטראקטיביים, המאפשרים שיח ודיון דו-כיווניים עם הסטודנטים הנמצאים בכיתה וגם בבית.

למעשה, נעזרתי בפיתרון , המוכר לי אישית ממקום אחר (הטכניון, בו כל הקמפוס מתנהל כך) המעניק מענה לקיום שיח ער ומפרה בסיטואציה זו. הפתרון משלב הפעלת זום, ושיתוף מסך, לצד שימוש בציוד כיתות ההקלטה (מצלמה ומערכת שמע) , בנוסף, ע"י שימוש חלקי בלוח בצורה יעילה: הקרנת המצגת על חלק מהלוח וכתיבה במקביל במהלך השיעור על חלקו האחר של הלוח, אפשר שיתוף מסך באיכות גבוהה יותר מאשר צילום בלבד. השימוש בכיתת ההקלטה הוא רק משום שמותקנות בהם מצלמות ומיקרופונים (הנדרשים בהוראה בזום), לא הסתייעתי בתכנת ה Streamitup , בפועל ההקלטה עצמה אינה הכרחית, אך אפשרית, כמו בכל מפגש zoom.


הפעלת זום בכיתת הקלטה נותן מענה למצבים שונים:

  1. קיום אינטראקציה, שיח (דיבור) בין המרצה לסטודנטים בכיתה וגם עם הסטודנטים הנמצאים בבית בזמן השיעור.

  2. כפי שתיארתי זאת, אני גם משלב שיתוף מצגת וכתיבה על הלוח (ולא רק צ'אט מוקלד ע"י הסטודנטים הנמצאים מרחוק).

יתרונות נוספים אפשריים הם:

  1. למידה פעילה, חלוקה לצוותים בכיתה בשילוב חלוקה ל'חדרים' לסטודנטים בבית.

  2. אפשרות הצגת המסך גם על ידי הסטודנטים לצורך הצגת תוצרים שלהם (למשל תוצר חישוב מסוים)

  3. הרצאת מרצה אורח המתחבר מרחוק, בשילוב דיון עם הסטודנטים בכיתה ומרחוק.


הסטודנטים מרגישים מעורבים ותורמים, מצורפות חלק מהתגובות שקיבלתי על חווית הלמידה:

  • (סטודנטית שהתחברה מהבית): "רציתי לציין שהשיעור היום היה מאוד מוצלח בעיניי, הרגשתי הכי קשובה מכל ההרצאות עד כה, גם מפאת התנועה של השיעור שהייתה הרבה יותר פעילה ועירנית ובפרט מהאופן שבו חילקת את המסך למצגת וללוח שאותי בכל אופן מיקד מאוד".

  • (סדטונט שנכח בכיתה): "היה ממש טוב, שיפור תנאים משמעותי".

  • "השיעור היום היה הרבה יותר טוב מהשיעורים הקודמים בזום. רואים את הלוח ואת המצגת ממש טוב".

סטודנטים שנכחו בכיתה דיווחו כי "שכחו" עד כמה ישיבה בכיתה בקמפוס משפרת את יכולתם להתרכז, לעקוב אחר רצף השיעור ולהפנים את הידע, זאת בהשוואה להשתתפות באופן מקוון מרחוק, גם כאשר מדובר באותו קורס ואותו מרצה.

ההתחברות למערכת וההפעלה בשילוב זום, קלה ומהירה. בפעם הראשונה מומלץ להתנסות ללא סטודנטים (ניתן להסתייע בנציג מע' מידע), וביום השיעור להגיע כרבע שעה לפני ע"מ להסדיר את הנדרש. תמצית השלבים לקיום מפגש מפגש נמצאים במדריך מפורט עם צילומי מסך.

בעתיד בוודאי נבחן חלופות אחרות ל zoom , כגון Microsoft team במטרה לשלב עם פלטפורמות נוספות הזמינות עבורנו, כגון כתיבה על ממשק OneNote במקום על הלוח.

bottom of page