(כחלק מהמרת קורס סדנאי ללמידה מרחוק - הדגמה על פעילות קבוצת מיקוד)
בתנאים הרגילים - למידה פנים אל פנים
נפגשנו בכיתת הסימולציה. אחרי הסבר על מבנה הכיתה, נכנסתי עם כ 10 סטודנטים מתנדבים לחדר הנצפה וקיימנו קבוצת מיקוד. שאר הסטודנטים חולקו לקבוצות ולכל קבוצה הוקצה מראש אחד הארגונים שידעתי שיוזכר בקבוצת המיקוד והם עקבו אחרי הדיון, למדו על מצב הארגון שלהם ביחס למתחרים וכשהתכנסנו שוב כל קבוצת צופים הציגה את מסקנותיה והמלצות שיווקיות לארגון "שלה". היתרון: פעילות מפתיעה וחוויתית במתקן ייחודי, המבוססת על אינטראקציה בינאישית ולמידה של כלי פרקטי יישומי. פעילות קצרה יחסית.
החיסרון: כל סטודנט מתנסה רק בצד אחד של הפעילות – משתתף או צופה.
בשיעור שלאחר מכן הבאתי וידאו באורך של כ8 דקות שחתכתי מההקלטה של קבוצת המיקוד וקיימנו דיון על נושאים נוספים.
סך העיסוק בקבוצות מיקוד כשעתיים.
בתנאי למידה מרחוק
חלק א' - פעילות קבוצת המיקוד
1. הכנה מראש: הודעתי לסטודנטים מראש שתהיה פעילות קבוצת מיקוד, ביקשתי שיתאגנו עם ציוד ללמידה מרחוק ויתחלקו לזוגות.
2. במפגש הפתיחה בזום של כל הכיתה הסברתי מה הולך לקרות, מה זו קבוצת מיקוד ומה ההבדל בין זום רגיל עם המרצה לפעילות זו - שיתפתי והקרנתי להם סרטון קצר שצולם בכיתת הסימולציה טרם הקורונה.
לאחר מכן רק קבוצה א' נשארה בזום (המפגש הוקלט) וקיימנו קבוצת מיקוד.
בעיות: לא ניתן לדבר שני אנשים ביחד, לפעמים המיקרופון של מישהו לא מספיק חזק, הקשב קצר יותר ולכן צריך להגביל את אורך הפעילות.
פתרונות: הסטודנטים שיתפו פעולה והגיבו יפה וגם היו מיומנים להתמודד עם בעיות. למשל כששני אנשים דיברו בו זמנית ולא שמעו בזום הם הקלידו בצ'אט תשובות. מכיוון שרציתי שהכל יתועד בהקלטת הוידאו - הקראתי בקול את הצ'אט תוך כדי השיחה.
סיכום: אין ספק שהספקנו פחות ובאיכות אינטראקציה קצת יותר נמוכה מכיתת הסימולציה. אבל למי שלא חווה אף פעם קבוצת מיקוד היתה כאן המחשה של העקרון ובעיקר שכך באמת פועלים בימים אלו מכוני המחקר. מבחינת חווית למידה חסרה הייחודיות של מתקן שונה. זום עושים כולם.
החלפה בין הקבוצות - החצי השני של הכיתה התקדם בינתיים בלמידה עצמית של חומר אחר. אחרי ההפסקה הקבוצות התחלפו. קבוצה ב' נכנסה לזום לקבוצת מיקוד וקבוצה א הלכה ללמוד חומר עצמאית.
חלק ב' – פעילות צפייה בקבוצות המיקוד
1. הכנה - עם סיום שתי קבוצות המיקוד העלתי את שני קבצי הקלטות הזום כקישור למודל. בנוסף פתחתי פורום לפעילות זו והעלתי הנחיות לפעילות.
לבסוף צפיתי בקטעים מההקלטות ובחרתי ארגונים שהוזכרו בדיון והקציתי לכל זוג ארגון אחר לצפייה.
2. על כל זוג היה לצפות בקבוצת המיקוד השנייה, להתייחס לכל התהליך ובעיקר להפיק תובנות שיווקיות מהנאמר לגבי הארגון שהוקצה לזוג (כאילו הם מנהלי השיווק של אותו ארגון). במהלך קבוצת המיקוד לימדתי אותם מהן טכניקות ישירות ומהן טכניקות השלכתיות - לצפייה מונחית והפקת תובנות והמלצות מהתשובות שיעלו. את התובנות וההמלצות לגבי הארגון "שלהם" העלו לפורום באתר הקורס.
יתרון: הם עשו עבודה מאד יפה בפורום. היתה להם אפשרות לחזור ולצפות בקטעים מסויימים ולכן היו עירניים גם לניואנסים שאני כמנחה לא שמתי לב אליהם. בנוסף - כל אחד חווה גם את הצד המשתתף בקבוצה וגם את הצד הצופה ("מזמין העבודה").
חסרון: הפעלת שתי קבוצות והתיאום ביניהן לקח חלק גדול יותר באופן משמעותי מזמן הקורס ממה שהיה כשהפעלתי קבוצת מיקוד אחת בכיתת סימולציה.
בנוסף – לקח מספר שעות להוריד את ההקלטות מזום לערוך אותן לסרט ולשתף את הסטודנטים. לאור זאת, הסטודנטים ביצועו את המשימה כ"שיעורי בית" מה שדרש מהם השקעה משמעותית של זמן גם אחרי המפגש.
בסילבוס החלטתי לתת על זה כמה נקודות בונוס בגלל עומס הזמן הרב.
הערה: דורש השקעת זמן עצומה בהכנה ותוך כדי ותידרש כל פעם מחדש בעריכת והמרת הסרטים, בצפייה בקטעי הוידאו, ועוד.
סיכום: היתה פעילות מוצלחת שאין ספק שהסטודנטים למדו ממנה, אבל השקעת הזמן גם מצד הסטודנטים וגם מצדי כמרצה מעלה את השאלה אם ואיך אפשר לקצר. זאת בהינתן שזוהי פעילות אחת מבין רבות בקורס סדנאי שכל אחת מהן עברה סוג אחר של המרה ללמידה מרחוק.
בתמונות: קשובים ודרוכים בהתחלה, משוחררים וצוחקים בהמשך, כנדרש בקבוצת מיקוד.
למידע מלא על הפעילות: