top of page

ממצוקה להזדמנות - שעורים מקוונים בקורס אבטחת איכות סטטיסטית

פציעה שלי בסמוך לפתיחת הסמסטר דרשה היעדרות ממושכת ולכן הוחלט לקיים את השיעורים בקורס "אבטחת איכות סטטיסטית" שנה ג' תעו"נ, בצורת למידה מקוונת באמצעות סרטוני לימוד (בעיקר למידה עצמאית) ובשילוב תרגולים פרונטליים.

5 שעורים הועברו באופן מקוון, השיעורים כוללים חומר תאורטי, פיתוח נוסחאות ודוגמאות מעשיות ב- Excel.

המטרה: להפוך מצגות קיימות לסרטונים, הכוללים תהליך של פיתוח נוסחאות שעד כה נעשו רק תוך כתיבה על הלוח במהלך השיעור, הדוגמות פרקטיות המיישמות את התיאוריה והנוסחאות תוך שימוש ב- Excel.

האתגר המרכזי: להעביר ידע הניתן בשיעור של 3 ש"ש בסרטונים קצרים ומתומצתים, מבלי להחסיר במידע, לשמור על קשב הצופה ולתמוך בתהליך הבניית הידע, לוודא שההסברים בהירים ומובנים היות וסטודנט לומד לבד בלי יכולת לתקשר באופן מידי עם המרצה.

התהליך: פיתוח הסרטונים התבסס על המצגות הקיימות ב PowerPoint ובשילוב רכיב Office Mix:

  • חלוקת המצגות לתתי נושאים שיהפכו כל אחד לסרטון בפני עצמו

  • חידוד וניסוח המסרים ועריכת ה"הסקריפט" להקלטה

  • שילוב "תומכים" ויזואליים כמו Smart Atrs, חשיפה הדרגתית, סימון בעט/הדגשה, תמונות וסרטוני הדגמה - כדי להמחיש כמה שיותר את תהליך החשיבה.

  • שילוב מטלות מאתגרות ליישום החומר הנלמד.

- בניית כל סרטון אורכת לא מעט זמן ודורשת חשיבה ויצירתיות רבה

- הסרטונים שלובו באתר הקורס במודל והיו זמינים לסטודנטים גם לקראת תקופת המבחנים

- תהליך הפיתוח וההתנסות היה בליווי צמוד של מיכל הנדל-סופה

- ליווינו את ההתנסות במשוב סטודנטים: רבים אהוב את אופן הלימוד הגמיש, את הסרטונים המושקעים והיכולת לחזור ולצפות בסרטונים לפי הצורך. לאחרים לא קל היה להתחבר לשיטת לימוד זו ולוותר על ההרצאה הפרונטלית, האפשרות בזמן אמת לפנות למרצה והשיח הכיתתי . הגמישות באופן הלימוד עודדה לעתים דחייתנו.

- חלק ממשובי הסטודנטים יישמו באופן מיידי בקורס ולהפקת לקחים להתנסויות הבאות.

"רציתי לחזק לגביי השיעור המקוון, הוא נהדר, קצר וקולע וגרם לי כבר לעשות את מטלה 4"

"היי הילה!! אני מתה על הסרטונים שלך.. טובים ומעבירים את החומר.. ולא ידעתי שמשני סרטונים של 5 דקות אכתוב 7 דפים(!) השכלתי מהם!תודה:)"

"אין אופציה למענה של המרצה, ודו שיח כיתתי שמאוד מועיל ללמידה"

"אני מצליחה לאבד ריכוז מהר מאוד לעומת הרצאה שהיא פרונטלית בכיתה מהסיבה שאין לי אפשרות לברוח לדברים אחרים ולבצע דברים שלא בהכרח קשורים לשיעור כמו התעסקות באינטרנט, שמיעת מוזיקה וכו'"

bottom of page