top of page

הוראת עמיתים – פרופ' אריק מזור

ללמד אחרים זו הדרך הטובה ביותר ללמוד

 

האם ראיתם פעם מקום עבודה שבו אדם אחד מדבר ומשדר וכל השאר רק קולטים, לא יוצרים, לא מחדשים, לא חושבים ולא עובדים בצוות?
אין מקום עבודה כזה. ובכל זאת כך נראות הכיתות שלנו כיום.  הכיתה המסורתית בנויה על מודל האמפיתיאטרון – זוהי בעצם הצגה, וזה המסר שהסיטואציה הזו משדרת: המורה מציג ומדבר והסטודנטים מקשיבים ולא מפריעים. פרופ' מזור פיתח גישה חדשה להוראת עמיתים היוצרת מעורבות, חשיבה ולמידה אינטראקטיבית.

תהליך הוראת העמיתים מתנהל באופן הבא (כ-15 דקות):

  1. השאלה המאתגרת תופיע על המסך (רב ברירה) וכל סטודנט יתבקש לענות עליה באחד מכלי האינטראקציה. ניתן לשלב שאלות ממבחנים קודמים בהם ידוע ש-60-70% טעו בהן.

  2. כל זוג סטודנטים שענה תשובות שונות (A+C  או B+C וכל הלאה) מתבקש להסביר זה לזה את הנימוק מאחורי תשובתם.(3 דק').
    בלמידה מרחוק מומלץ לחלק את הסטודנטים לחדרים בקב' של 3-4 סטודנטים (ההנחה שבקבוצה כזו יהיה מגוון תשובות – 5-6 דק').
    תהליך זה מאלץ את הסטודנטים לנמק ולמקד את תשובתם, להסביר את הרציונל שהנחה אותם בבחירת התשובה וחושף אותם לתהליכי חשיבה מגוונים.

  3. המרצה מעלה שוב את אותה השאלה. הסטודנטים מתבקשים להשיב עליה שוב.

  4. המרצה חושף את התפלגות התשובות (עדיין לא ידועה התשובה הנכונה), הסטודנטים נותרים סקרנים.

  5. המרצה מסביר את התשובה הנכונה והרציונל מאחוריה או פונה לסטודנט 1-2 שענה את התשובה עם ההתפלגות הגבוהה ביותר, ומבקש שיסביר את תשובתו.

ניתן לשלב את התהליך באופנים הבאים:

בפתח שיעור - כשאלה על מאמר שהסטודנטים התבקשו לקרוא, על תוכן השיעור הקודם.

במהלך שיעור - לסיום למידה של נושא גדול, מורכב.

לקראת סוף הסמסטר - כשילוב של שאלות אתגר מסכמות הבוחנות הבנה/יישום, או כהכנה למבחן.

"חשוב ללמד בעזרת שאלות מאתגרות ולא ע"י קריינות של תשובות. כך הסטודנטים יהיו מסוגלים לפתור בעיות שאנחנו לא הצלחנו לפתור וזה יקרה רק אם נקדיש ונשדרג את מיומנויות החשיבה שלהם״

PEER INSTRUCTION – מקבץ מאמרים

הערכת עמיתים בפרזנטציות בצוותים

שילוב הערכת עמיתים בתהליך למידה של עבודת צוות ופרזנטציה מסכמת, מקנה לסטודנטים כלים או 'משקפיים' דרכם:

  1. ילמדו להעריך איכות של העברת תוכן באופן ממוקד, ראוי, מקצועי.

  2. כאשר ילמדו להעריך אחרים, ישפרו מיומנות זו בפרזנטציה של עצמם.

שאלות המחוון מאלצות את הסטודנטים להקשיב היטב, להתבונן, כשהמטרה היא למידה הן ממתן והן וקבלת המשוב. 

 

 

הצעה למחוון - 5 שאלות סגורות (), ו-2 שאלות פתוחות:

א. שאלות סגורות, בסולם 1-6

באיזו מידה...

  1. התוכן הוצג באופן ממוקד ובהיר?

  2. שולבו דוגמאות רלבנטיות להמחשת הנושא?

  3. הפרזנטציה הועברה באופן מעניין, מעורר קשב/סקרנות?

  4. הפרזנטציה חידשה לך, תרמה להרחבת הידע שלך?

  5. המצגת הייתה מעוצבת באופן חדשני? 

ב. שאלות פתוחות:

  1. מה לדעתך בלט לחיוב?

  2. המסר המשמעותי ביותר שלקחת מפרזנטציה זו? 

את המחוון ניתן לבנות בטופס מקוון של Google forms או בשאלון של Moodle.

*פרופ' מזור הפך את השיטה לדרך העברת השעורים שלו באופן קבוע.

בשיטת הכיתה ההפוכה, הוא מצפה מהסטודנטים ללמוד לפני השיעור (ספרים, תקצירים, סרטונים), בפתח שיעור מעביר הרצאה של כ-10-15 דק ושאר השיעור מוקדש להתמודדות עם שאלות מאתגרות.

להעביר לסטודנטים את האחריות ל'העברת הידע' - פרופ׳ אריק מזור

2.28 דק'

Peer Instruction for Active Learning - פרופ׳ אריק מזור

13.56 דק'

From Sage on the Stage to Guide on the Side - פרופ׳ אריק מזור.

הרצאה מלאה, אונ׳ בר-אילן

peer-instruction.jpg

73 דק'

קוויזז_edited.jpg
pxyane_2018_08_28_11_02_41.jpg
menti logo.jpg
bottom of page